Al Unta

Al Unta
The Wise Traveller

Wednesday, December 15, 2010

Wahai Insan

Wahai diri ku yang leka ini dan ku menjemput semua Insan...

Wahai hamba hamba Allah...kita semua hanya la ciptaan yang maha Esa...kita yang tidak berdaya upaya. Kita hanya satu daripada ciptaan ciptaan Allah SWT. Ketahui lah bahawa banyak yang kita tidak ketahui...dan memang tidak akan ketahui sebab kita tiada daya upaya untok mengetahui. Namun ketahui lah bahawa Allah SWT itu Rab sekelian alam...raja pada segala kerajaan. Kenal lah pada Allah yang maha agung dari ciptaan ciptaan nya.

Mengapa kita sombong dan rasa bahawa kita pandai...mengetahui dan berkebolehan...sesunggohnya segala apa yang berlaku dan apa yang kita capai hanya la dengan izin Allah...berapa banyak lagi yang dia tidak izin kita mencapai. Tidak kah kita ketahui yang kita akn di persoalkan? Aaahhh memang lah kita ni bodoh sombong.

Bila sudah di cabut roh kita baru lah menyesal...ketika itu baru di ketahui berapa malang nasib kita melainkan kita telah menghambakan diri sebagaimana yang di kehendaki Allah dan bukan apa yang di kehendaki oleh pemikiran kita. Kita bawa kehidupan yang Allah kehendaki dan bukan nafsu atau perasaan kita. Wahai insan selagi nyawa bersama dengan kita...mari lah kita bertaubat dan bergerak ke jalan yang benar.

Kehidupan saperti yang di bawa oleh mereka yang berjaya di sisi Allah.

No comments:

Post a Comment